In 2022 is de campagne uitgebreid met zuivel en in 2024 deden maar liefst 2,8 miljoen mensen mee. De ambitie is om in 2025 meer dan 3 miljoen deelnemers te verwelkomen. De stichting Week Zonder Vlees zet zich ook in voor provincies met een lagere deelname, zoals Groningen en Limburg.

Een creatieve aanpak

Om de betrokkenheid in de provincies met een lagere deelname te vergroten, is er in maart 2025 een dynamische foodtrucktour opgezet in Drenthe, Groningen, Friesland en Utrecht. Deze foodtrucks hebben gratis plantaardige snacks aangeboden. Zo hebben mensen zelf kunnen ervaren hoe gemakkelijk en smakelijk plantaardig eten is. Tijdens deze tour hebben lokale influencers zich aangesloten als ambassadeurs. Dat heeft gezorgd voor extra zichtbaarheid van de campagne. Influencers hebben hapjes uitgedeeld en de foodtrucktour gepromoot op sociale media. Dat heeft gezorgd voor 18 publicaties in regionale media.

Sprankelende lancering

De campagne is gelanceerd op Schiphol, waar pers en influencers samen zijn gekomen om de voortgang van de eiwittransitie te vieren. Dankzij de steun van diverse partners uit de industrie, zoals Triodos Foundation, blijft de Week Zonder Vlees & Zuivel een belangrijke beweging in Nederland. Met kleurrijke gerechten zoals burrito's, romige pasta en kruidige curry's, is er volop aandacht voor de voordelen van plantaardig eten.

De impact op de mensen die meedoen is nog nooit zo groot geweest als in 2025. Maar liefst 86% van de deelnemers geeft aan na de campagne blijvend minder vlees te willen eten. En 66% is van plan om ook minder zuivel te consumeren. Dit zijn significante stijgingen ten opzichte van voorgaande jaren. De houding van de Nederlandse bevolking ten opzichte van de campagne blijft ook positief: 77% heeft een neutrale of positieve kijk op de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.

Moeilijke tijden

Toch heeft de campagne in 2025 te maken met enkele uitdagingen. Het aantal deelnemers is gehalveerd ten opzichte van 2024. En de bekendheid van de campagne daalt naar 22%. Dit komt deels door een afname in media-aandacht door de focus op andere nieuwsitems en een veranderend mediaklimaat. Daarnaast is er een verschuiving in de mediacampagne, waarbij de herkenbaarheid van het logo mogelijk is verminderd. Ook is er een daling in de ondersteuning door partners, wat invloed heeft op de zichtbaarheid van de campagne.

Niet te stoppen

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel heeft in de afgelopen acht jaar een belangrijke rol gespeeld in de eiwittransitie in Nederland. Met een netwerk van 80 partners en miljoenen deelnemers is er een beweging ontstaan die steeds groter wordt. Het toont aan hoe krachtig het is wanneer verschillende partijen samenwerken voor een gemeenschappelijk doel. Ondanks de daling in deelname en bekendheid, blijft de campagne effectief onder degenen die meedoen.

Natuurlijk zijn er uitdagingen. Vooral in de huidige geopolitieke situatie en marketingbudgetten. Maar de stichting blijft vastberaden om de boodschap van de Week Zonder Vlees voort te zetten en te versterken. In 2025 wordt verder nagedacht over nieuwe strategieën om de impact van de campagne te vergroten.