De projectbeschrijving is alleen beschikbaar in het Nederlands
Een nieuw land, een nieuwe klas, een nieuw leven.

Een oud leven in een rugzak. Zo veel voelen en zo weinig woorden.


Het ballonprogramma van de Wonderwoordenwinkel leert nieuwkomerskinderen niet alleen de taal waarmee ze deze gevoelens kunnen verwoorden, maar ook wat hen helpt om zich beter te voelen. Dat is bij iedereen anders. De één wil praten en even op schoot bij de juf, de ander vindt het fijn om te kunnen rennen en lekker hard tegen een bal te schoppen. Het maakt niet uit wat helpt. Als leerkrachten en klasgenoten maar weten wat een kind nodig heeft.


Vluchtelingenkinderen die Nederlands leren in schakelklassen, kennen nog niet de juiste woorden om hun gevoelens te uiten. Daardoor worden gevoelen nog meer opgekropt en weggestopt. Wij zeggen dat je die gevoelens in een denkbeeldige ballon stopt. Een ballon kan steeds groter worden, maar ook een ballon is op een gegeven moment vol. Dan gaat je ballon ‘lekken': je reageert je af op iemand anders. Een volle ballon herken je in pestgedrag, of het hebben van een ‘kort lontje'. Andere kinderen zullen zich eerder afsluiten.


Met het ballonprogramma leren kinderen hoe ze op een gezonde manier hun ballon kunnen legen en hoe ze elkaar daarbij kunnen helpen. Zodat ze beter in staat voor hun ‘ballon' te zorgen, waardoor ruimte ontstaat voor leren en fijn samen spelen.


Volgend schooljaar zal de Wonderwoordenwinkel nieuw materiaal ontwikkelen en uitproberen in een pilot in zeven klassen, waarbij zowel de kinderen als hun leerkrachten worden getraind.