''We zijn Give the Change begonnen in 2017 omdat we zagen dat mensen wel willen helpen en geven, maar lang niet altijd weten waar en aan wat. Onze expertise is het herkennen welke projecten een bijzondere impact kunnen hebben. Als mensen ons, en de focus die wij aanbrengen vertrouwen, dan weten zij dat ze goed zitten bij de projecten die op Give the Change campagne voeren.'' vertelt Paula.
Tridos Foundation laat voornamelijk partijen die zij kent en vertrouwt gebruik maken van het platform, maar er kloppen ook regelmatig nieuwe partijen aan. Paula legt uit hoe dat in z'n werk gaat. ''We maken altijd eerst kennis met de mensen achter het initiatief. Als er genoeg aanknopingspunten zijn met onze doelstellingen en wij het vertrouwen hebben dat zij de campagne tot een succes kunnen maken, kunnen zij campagne voeren op het platform.''
Het geschonken geld komt technisch gezien eerst bij Triodos Foundation terecht en wordt daarna overgemaakt naar het project. ''Dat gebeurt pas als zij kunnen aantonen dat het project wordt uitgevoerd zoals aan ons en de crowd is beloofd. Hiermee voeren we dus nog een extra kwaliteitscheck uit die veel andere platforms niet bieden.''
Onze expertise is het herkennen welke projecten een bijzondere impact kunnen hebben.
Het platform is opgericht met drie doelen voor ogen:
- Projecten die Triodos Foundation niet kan steunen maar wel een warm hart toedraagt de kans bieden geld op te halen.
- Projecten met een grotere begroting dan Triodos Foundation kan ondersteunen de kans bieden aanvullend geld op te halen.
- Projecten waarvan Triodos Foundation wil dat iedereen kan bijdragen omdat het simpelweg een gaaf initiatief is een podium bieden.
Paula vertelt: ''Traditioneel gezien zoeken wij als Triodos Foundation projecten die passen bij de fondsen op naam van (relatief) vermogende mensen, maar op deze manier breken we het open. Zo kan iedereen bijdragen aan een mooiere wereld.''
Crowdfunding of crowdgiving
''Crowdgiving is een term die we zelf hebben bedacht voor ons platform, omdat bij de meer bekende 'crowdfunding' soms ook een tegenprestatie wordt gegeven. Bij ons ligt de nadruk puur op schenken, met de impact die je daarmee mogelijk maakt als resultaat.''
Give the Change is een platform dat het mogelijk maakt om direct aan een project te schenken. De initiatieven voeren zelf campagne om geld op te halen voor hun project. Triodos Foundation ondersteunt hen door mee te kijken naar praktische dingen zoals de teksten, foto’s en communicatiemomenten.
Paula is inmiddels een expert op het gebied van crowdgiving. ''Doordat we in de laatste jaren al een heel aantal projecten hebben zien langskomen, weten we wat beter of minder goed werkt. Een campagne moet positief, concreet en behapbaar zijn: een donateur wil weten wat voor verschil zijn of haar donatie kan maken.''
Een succesvolle campagne
Maar hoe ziet dat er nu uit, een succesvolle campagne? ''Een van de eerste campagnes op het platform was van Bionext, een ketenorganisatie van biologische landbouw. Zij wisten heel goed wat aanspreekt: soms durven grotere sponsors zich niet aan bepaalde onderwerpen te branden. Met kleine donaties van dappere burgers gingen ze in beroep tegen grote zaadbedrijven die dreigden een totale monopolie op zaadgoed te krijgen. Hun campagne was heel concreet: bevrijd de sojaboon! Per groente hebben ze diversiteit van kwaliteit van zaadgoed bevochten. Hun campagne sloeg zo goed aan dat ze 127% van hun doelbedrag van €10.000 ophaalden.''
Een andere favoriet van Paula zijn de campagnes van boer en filosoof Jan Huijgen (Eemlandhoeve) die door zijn persoonlijke netwerk en enthousiasme elke keer weer grote bedragen weet op te halen. Ook SEKEM heeft al meerdere campagnes gevoerd op Give the Change en was succesvol met haar ‘Greening the Desert’ campagne omdat ze mensen stapsgewijs meenamen naar een groot bedrag. ''Elke keer dat er €4.000 binnenkwam, verhoogden ze het doelbedrag. Dit is mooi, omdat je mensen die anders niet gelijk zouden geloven dat je €24.284 zou kunnen ophalen, laat zien dat het wel mogelijk is.''
Paula is ook heel trots op de campagne die is gevoerd voor een noodhulp-project in voormalig kamp Moria.
Because We Carry heeft daar jarenlang ongelofelijk werk gedaan en we hebben in korte tijd €47.777 in kleine giften opgehaald.
Samen maken we meer impact
''Give the Change begon als een wild idee. We zijn door de jaren al een stuk wijzer geworden, maar leren nog met elke campagne.'' Maar er zijn nog genoeg uitdagingen vertelt Paula, zoals het vinden van genoeg enthousiaste partijen waar Triodos Foundation ook enthousiast van wordt. Partijen die nog geen geoliede marketingmachine hebben, en die kleine bijdragen goed kunnen gebruiken.
''Een campagne voeren onder de crowd vergt relatief veel energie en tijd, maar kan ook je naamsbekendheid vergroten. Je bereikt de crowd vaak pas als de campagne zo positief en enthousiasmerend is dat mensen het willen doorsturen aan hun netwerk: doe ook mee! Dan zien mensen buiten je eigen achterban het verhaal ook en kan je campagne gaan vliegen. Dat effect komt niet elke keer voor, maar is zeker mogelijk. Het vergt wel enige kennis van zaken en een gevoel van timing. Elke keer dat het lukt is een fantastisch gevoel, en ook de reden dat wij hiermee doorgaan.''
''Schenkgeld is een manier om dingen in beweging te zetten die anders wellicht stil zouden blijven staan. Iedereen kan daaraan meedoen: samen maken we meer impact. En ja, dat is inderdaad de ‘slogan’ van Give the Change. Ik geloof daar sterk in.''
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.