Hoe voer je succesvol campagne op een crowdgivingplatform?

Tips voor een geslaagde crowdgivingcampagne

Tips

Triodos Foundation richtte een jaar geleden Give the Change op: een crowdgivingplatform waar initiatiefnemers campagne kunnen voeren. Give the Change gaat over geven: oprecht en no strings attached. Met de crowd meer geld vrijmaken voor toffe projecten. Paula Zijp, werkzaam bij Triodos Foundation en mede-oprichter van het platform, is inmiddels expert in het begeleiden van de campagnevoerders. Want een echt goede campagne voeren, dat is nog een hele klus. Benieuwd hoe je met jouw campagne gegarandeerd de eindstreep haalt?

Een goed begin is het halve werk, zo ook in campagneland. Paula’s motto: hoe concreter, hoe beter. Bedenk een concreet, afgebakend plan voor je campagne. Denk goed na over de vraag die je aan de crowd wil stellen: waar heb jij geld voor nodig? Er zijn veel problemen (en gelukkig ook oplossingen) in de wereld. Waarom moeten mensen juist jóu helpen?

Wat wordt het streefbedrag?  

Daarna kun je gaan nadenken over een reëel doelbedrag. Bedenk hoeveel mensen je wil bereiken, en hoeveel van hen zouden moeten doneren om het doelbedrag te halen. Wat ook goed werkt: laat de crowd weten wat je kan bereiken met een bepaald bedrag. Wat kun je bijvoorbeeld in gang zetten met elke €50? Onthoud: optimistisch zijn is goed, maar blijf wel realistisch. Liever een te laag dan een te hoog doelbedrag. Tussentijds het bedrag verhogen kan altijd, maar het bedrag halverwege de campagne verlagen, is geen slim idee.  

Sounds of Change

Succesvolle campagne

Op de foto is Sounds of Change te zien. Deze stichting leidt hulpverleners, docenten en vrijwilligers in (post-)conflictgebieden op om de kracht van muziek te integreren in hun werk met kinderen in vluchtelingenkampen. In 2018 voerde Sounds of Change campagne op Give the Change en haalde €10.000 op voor hun nieuwe project in Jordanië, waarbij 22 docenten en hulpverleners worden getraind om muziek te gebruiken in hun werk met getraumatiseerde kinderen.

Het balletje laten rollen

Je bent zelf verantwoordelijk voor het voeren van de campagne en voor het behalen van de eindstreep. Haal dan ook alles uit de kast. Een tip van Paula is om éérst je intimi te benaderen, dan je netwerk en daarna pas de crowd. Een goede timing is hierbij cruciaal. Nog een manier om de campagne succesvol te laten verlopen, is het inzetten van ambassadeurs. Zij kunnen jou vanaf het begin helpen om je doel te bereiken door te promoten en te delen. Maak hen echt onderdeel van de campagne en betrek ze bij het proces.

Vliegende start

Zowel de eerste twee weken als de laatste twee weken zijn cruciaal tijdens de campagne. In die weken wordt over het algemeen het meeste geld binnengehaald. Zorg ervoor dat je jouw intimi al vóór het begin van de campagne hebt warmgemaakt en streef ernaar om tijdens de eerste twee weken al 50% van het eindbedrag te hebben binnengehaald. Schrik niet als de donaties daarna (sterk) afnemen: dit gebeurt vaker en is geen reden tot paniek. Zet in de laatste twee campagneweken nog even alles op alles en zorg er samen voor dat de finish gehaald wordt.

Zelf campagnevoeren op Give the Change?

Give the Change is een crowdgivingplatform dat in november 2017 is opgericht door Triodos Foundation. Het doel: zoveel mogelijk schenkers bij projecten betrekken en samen meer impact maken. Vragen of meer informatie? Neem contact op met Paula Zijp via e-mail.

Wil je een kijkje nemen op ons crowdgivingplatform? Ga dan naar de website: givethechange.nl

Blijf op de hoogte van al het nieuws over Triodos Foundation

Ontvang onze nieuwsbrief in uw inbox

Schrijf u in

Gerelateerde artikelen